Czego nie robimy, a powinniśmy regularnie?

Mamy tysiąc wymówek, żeby odwlekać coś w nieskończoność. Robimy listy „to-do”, składamy sobie obietnice i co roku wierzymy, że wraz z noworocznym postanowieniem zmienimy się na lepsze. Co powinniśmy robić regularnie?

Badaj się regularnie

Raz na rok zrób sobie rundkę po większości lekarzy i sprawdź, czy wszystko u Ciebie w porządku (od środka). Masz do tego prawo i ubiegaj się o skierowanie od lekarza rodzinnego/internisty na rutynowe badania. Największe prawdopodobieństwo wyleczenia z jakiejkolwiek choroby jest wtedy, gdy diagnoza postawiona jest we wczesnym stadium. Czas ma znaczenie. Jeżeli więc jesteś dla siebie ważny, a przydasz się nam (jako społeczeństwu) jeszcze to zrób sobie gruntowny przegląd, tak jak czynisz to ze swoimi dziećmi czy samochodem. Odwiedź stomatologa, zrób mammografię, badanie krwi i inne badania zalecone przez Twojego lekarza.

Weź do buzi i oddaj krew

Nie zwracamy uwagi na pomaganie innym dopóki nie dotknie to nas samych bądź kogoś z naszych bliskich. Czasami wystarczy tak niewiele, by komuś uratować życie. Każdego dnia lekarze w szpitalach ratują życie, a coraz częściej brakuje im niezbędnego leku, jakim jest ludzka krew. Masz prawo do oddania krwi co 8 tygodni (mężczyźni max. 6 razy do roku, kobiety 4) za co otrzymujesz coś więcej niż jednodniowe zwolnienie z pracy oraz paczkę czekolad. Dajesz komuś szansę zdrowia i życia, a to bezcenny dar. Nigdy nie wiesz, kiedy to Ty będziesz potrzebował pomocy. Naucz się pomagać, rób to dobrze.

W Polsce średnio co godzinę ktoś dowiaduje się, że jest chory na białaczkę, czyli nowotwór krwi. Dla wielu chorych jedyną szansą na zdrowie jest przeszczep szpiku bądź komórek macierzystych od niespokrewnionego Dawcy. Nie ma znaczenia w jakim jesteś wieku, jaki prowadzisz tryb życia, czy jesteś kasjerem czy dyrektorem banku. Jutro możesz to być Ty. DKMS wychodzi naprzeciw chętnym niesienia pomocy i sprawia, że nie musisz ponosić żadnych kosztów oraz wychodzić z domu, by stać się dawcą. Fundacja non-profit część formalności załatwi za Ciebie, sprawi że do Twojego domu zapuka 3-4 tyg. po rejestracji kurier z małą przesyłką, w której będą patyczki. Weź je do buzi. Zrób wymaz od wewnętrznej strony i wyślij je na koszt fundacji do bazy. Twój telefon może nie zadzwonić przez tydzień, dwa, rok, kilka lat. Może nigdy, ale chociaż spróbuj. Znajdź swojego genetycznego bliźniaka.

Ludzie boją się badań, bólu i tego, czego nie znają. Najczęściej strach ma wielkie oczy. A Ty co wiesz o oddawaniu krwi bądź szpiku? Dlaczego nikt nas nie uczy pomagać, a szkoły czy uczelnie wyższe nie promują prospołecznych działań?

DKMS. Przydaj się, weź do buzi. Ja biorę.

RCKIK. Niech pół litra kojarzy Ci się z pomaganiem, a nie chlaniem.

Ćwicz

Wiesz co znajduje się u podstawy piramidy żywienia? Aktywność fizyczna. To absolutna podstawa, żeby Twój organizm działał prawidłowo, serce nie wyskakiwało Ci z piersi przy podbiegnięciu dziesięciu metrów do autobusu i dla Twojego lepszego samopoczucia. Ja ćwiczę intensywnie średnio 6 godzin tygodniowo, jak na przeciętnego Polaka to dużo ponad program. Gdy nasz organizm jest pobudzony chociaż przez 30 min dziennie lepiej śpimy, mamy lepsze samopoczucie oraz nastawienie do świata, wbrew pozorom mamy więcej energii oraz większy apetyt. Dla niektórych największą motywacją jest możliwość zjedzenia tego, na co ma się ochotę bez wyrzeczeń, z wiedzą iż spalą kalorie na treningu. Nie trzeba mordować się na siłowni, biec codziennie 10 km, wystarczy nawet dłuższy spacer z rodziną. Liczy się każdy rodzaj aktywności. Nie dla każdej z nas jest Chodakowska, a dla Panów Lewandowski to mistrz świata. Znajdź taki rodzaj aktywności fizycznej, do której będziesz wracał z przyjemnością, a nie przymusu. Naucz się spędzać czas aktywnie. Zabierz znajomych do parku linowego, a nie na imprezę. Dzieci na przejażdżkę rowerową zamiast do kina z dużym popcornem, zza którego ledwo widać głowę malucha. Nie załatwiaj dziecku zwolnienia z w-f’u. Nasz organizm potrzebuje ruchu. Zrób to dla siebie, masz prawo do wysportowanego ciała, lepszego samopoczucia, spokojnego snu i ulubionego posiłku. Jesteś tym co jesz oraz co czynisz ze swoim ciałem. Kiedyś Ci za to podziękuje.

Dbaj o przyjemność duchową, przeczytaj książkę, pójdź do teatru albo chociaż kina 

Nie dbamy o siebie należycie. Skupiamy się niepotrzebnie na innych, a sami nie pamiętamy kiedy ostatnio byliśmy w teatrze czy mieliśmy książkę w dłoni dłużej niż trzydzieści sekund w Empiku (nie mowa tylko o okładce). Nie każdy lubi, docenia oraz potrafi dostosować się do zasad obowiązujących w teatrach, lecz powinniśmy znać podstawy. Szanować czas spędzony na sali, grę aktorską, dostosować ubiór do sytuacji oraz przez godzinę nie wyciągać telefonu z torebki czy spodni. Będzie przecież przerwa. Bilety są drogie, ale czy jest coś ważniejszego niż zadbanie o własną przyjemność duchową? Bądź zdrowym egoistą, idź do teatru.

Jeżeli nie teatr, to chociaż kino i to nie na kanapie, a zapłacenie za bilet i oglądanie w sali kinowej. Szanuj pracę innych, zapłać za to.

Jeżeli nie kino, teatr to może książka? Nie tłumacz się wycinką drzew, słabym dostępem bądź wagą. Technologia poszła na przód i e-book’i czy audiobook’i są dla wszystkich oraz łatwo dostępne. Czytając regularnie zwiększasz swój zasób słownictwa, pobudzasz wyobraźnię oraz popełniasz mniej błędów ortograficznych, językowych, stylistycznych, a nawet interpunkcyjnych oraz co najważniejsze- masz czas tylko dla siebie. Czytanie książek nie ma wad, pokochaj to. Mole książkowe wyczują po kilku minutach rozmowy kto czyta książki, a kto ma je na swoich półkach żeby zbierały kurz. Bądź elokwentny, czytaj. 

Rozwijaj się. Idź cały czas do przodu, czyli zrób sobie własny życiowy tor celów do osiągnięcia

Stojąc w miejscu, cofasz się. Najważniejsze to w życiu mieć cel, który nada sens wstania z łóżka kolejnego dnia. Dla jednej osoby to będzie praca, dla innej ktoś bliski bądź nowe wyzwanie. Każdego dnia powinieneś żyć tak, jakby mógł to być ostatni dzień życia. Wieczorem spójrz w lustro i zapytaj sam siebie, czy tak miałby wyglądać Twój ostatni dzień na świecie? Jeżeli nie, zmień coś. Mów sobie „nie” do czasu, aż zmianę wcielisz w życie.

Nigdy nie jest za późno na zmiany oraz osiągnięcie sukcesu. Brakuje Ci wiary w siebie bądź motywacji do działania? Przeczytaj o nich.

Fauja Singh do 89. roku życia był przekonany, że maraton ma dystans 26 kilometrów (w rzeczywistości ma 26 mil, czyli 42 kilometry). Maraton londyński w 2003 roku ukończył z czasem 6 godzin 2 minuty, a jego osobisty rekord to 5 godzin 40 minut. Miał 92 lata, gdy osiągnął ten czas. W roku 2004 pojawił się w kampanii reklamowej Adidas obok takich postaci jak David Beckham i Muhammad Ali. Naprawdę nie chce Ci się pójść pobiegać?

Michał Anioł wyrzeźbił „Pietę” mając 78 lat. Może marudził przy tworzeniu jej, ale po dziś dzień wszyscy ją podziwiamy. Masz czas na odkrycie w sobie talentu i pracę nad nim. Każdy jest w czymś dobry, każdy.

Michael Jordan zaczął od grania w kosza ze starszym bratem na podwórku. Zawsze przegrywał, lecz mimo to walczył. Im większa była między nimi różnica, tym większą miał motywację do dalszej nauki. Gdy był w szkole średniej grał początkowo w drużynie footballowej i baseballowej. Nie dostał się do szkolnej drużyny koszykarskiej. Po latach udało mu się zagrać na pozycji skrzydłowego. Dopiero na studiach jego sukcesy w drużynie w college’u zaprowadziły go do ligi NBA.

Andrzej Sapkowski swoje pierwsze opowiadania o Wiedźminie zaczął publikować w wieku 38 lat. Obecnie w świecie książek fantasy stoi na półkach wraz z wielkim pisarzam, takim jak Tolkien.

Albert Einstein miał problemy z mówieniem i pisaniem. Nauczył się czytać w wieku lat 7. Dzisiaj nikt by mu tego nie wypominał. Liczy się efekt Twoich działań.

Winston Churchil już w szkole podstawowej miał sporo problemów. Gdy już był dorosły próbował swoich sił w armii. Służył w Afryce jako korespondent wojenny – jego pociąg wpadł w zasadzkę a on sam trafił do niewoli w obozie jenieckim. Winston Churchill po latach przerzucił się na politykę. Zanim stał się premierem Wielkiej Brytanii w wieku 62 lat, wielokrotnie przegrywał wybory, chcąc dostać się do Parlamentu. W końcu jednak odniósł sukces i stał się świetnym przywódcą, otrzymał nagrodę Nobla oraz honorowe obywatelstwo Stanów Zjednoczonych.

Największym ograniczeniem jesteś Ty sam. Idąc na szczyt, nie dziw się że masz pod górkę. Stać Cię na marzenia, realizację celów, musisz jedynie tego szczerze chcieć.

Zabierz rodzinę/kogoś bliskiego na sesję fotograficzną

Każdego dnia nasze ciało się zmienia. Już nigdy nie będzie takie jak wczoraj. Wiele osób narzeka na fakt, że należy do osób niefotogenicznych. Bzdura, po prostu nie spotkaliście jeszcze odpowiedniego fotografa, który będzie potrafił wydobyć z Was piękno, odpowiednio ustawić przed obiektywem i zadbać o miłą, luźną atmosferę. Robienie takich zdjęć to sztuka. Może dlatego, że wiele z nas wygląda na zdjęciach dowodowych bądź paszportowych jak skazaniec, boimy się odwiedzać profesjonalistów? Warto zadbać o to, aby raz do roku z rodziną bądź kimś bliskim wybrać się na profesjonalną sesję zdjęciową. Przy odpowiednim klimacie każdy z Was poczuje się jak gwiazda. Stać Cię przecież na coś lepszego niż selfie, prawda?  Wiesz, jak szybko Twoje dziecko rośnie, a Ty nawet nie masz jego profesjonalnego zdjęcia, które z dumą będziesz mogła pokazać mu za lat 20? Zmień to jak najszybciej.

Chodź na wybory, uczestnicz w życiu kulturalnym swojej okolicy/miasta

Przeciętny Kowalski nie ma ochoty nawet na oglądanie wieczornych wiadomości. Wszystko jest źle, nie tak jak powinno i lepiej pomarudzić na złą władzę, za wysokie podatki i niskie pensje. Coraz więcej z nas oczekuje od państwa cudów i wierzy w obietnice wyborcze, które gasną wraz z wygranymi wyborami. Nie licz na opiekę państwa, sam zadbaj o swój dobrobyt. Nie sugeruj się tym, że w Niemczech jest lepiej, bo w każdym kraju ludzie narzekają na obecny stan rzeczy. Chcesz do czegoś dojść to zacznij zmieniać swoje życie i otoczenie. Nie oczekuj od miasta wyjścia z inicjatywą parku zabaw dla dzieci i młodzieży, weź udział w wyborach, stwórz projekt i przedstaw go przed radą miasta. Czekaj… Nie chce Ci się, za dużo fatygi? Jak Ci się nie chce, to potem nie marudź jak jest, tylko doceniaj to, co już masz.

Z jednej strony społeczeństwo narzeka na brak inicjatyw ze strony miasta, a wystarczy tylko poszukać. Bądź na bieżąco z życiem kulturalnym swojego osiedla, korzystaj z dni otwartych muzeów, bezpłatnych przejazdów czy tańszego karnetu na siłownię na Twoim osiedlu. To wszystko istnieje, tylko mało kto z tego korzysta

Twoim obowiązkiem jest chodzenie na wybory i posiadanie jakiegokolwiek zdania. Nie musimy się zgadzać w żadnej kwestii politycznej, ale miej jakiekolwiek rozeznanie co dzieje się obecnie w polskiej polityce, kto rządzi naszym państwem. Nie mów że Ciebie to nie dotyczy, bo wstyd być takim Polakiem.

Uprawiaj seks

Seks to zdrowie. Uwalnia od stresu, obniża ciśnienie krwi, jest formą aktywności fizycznej, podnosi odporność, wzmacnia dobre samopoczucie, zwiększa pewność siebie oraz pogłębia relację między partnerami. Wad nie znam i nie chcę poznawać. Czy jest coś przyjemniejszego niż seks tuż przed snem oraz zaraz po przebudzeniu?

Dostęp do bliskości powinien być zapisany jako podstawowe prawo do życia oraz prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Budowana zażyłość wpływa pozytywnie na emocje, nastawienie do świata oraz relację między partnerami. Jesteśmy tylko zwierzętami, działajmy zgodnie z naturą używając rozumu (czyt. bezpieczny seks).

Nikt nie wykona tych zadań lepiej od Ciebie. Nie mów „od poniedziałku”, nie odkładaj zadań na później i nie mów sobie „kiedyś”. Te słowa nie istnieją. Zrób to z czystego egoizmu i bądź lepszą wersją samego siebie.

photo: www.gratisography.com/

K.

Advertisements

9 uwag do wpisu “Czego nie robimy, a powinniśmy regularnie?

  1. W tych kategoriach mogę się we wszystkich poszczycić regularnością, za wyjątkiem zdjęć. Szczególnie jestem PRO za badaniami, donacją krwi i szpiku. Im więcej będzie się o tym mówiło, tym więcej osób będzie mieć świadomość 😉

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s